Rower to idealny miejski środek transportu. Jest tani, nie zanieczyszcza środowiska, a dodatkowo zapewnia niezbędną aktywność fizyczną. Jednak, aby codzienne pedałowanie było przyjemnością, potrzebne są odpowiednie ścieżki rowerowe.
Coraz więcej osób chętnie porusza się rowerem, dlatego cieszy zainteresowanie włodarzy polskich miast rozszerzaniem sieci ścieżek rowerowych. Nowe trasy powstają przy okazji remontów istniejących i przy budowie nowych dróg lub chodników.Ścieżka rowerowa może być częścią drogi publicznej, obejmującej wydzielony pas rowerowy po obu stronach jezdni, jak też drogą wydzieloną z dotychczasowego chodnika. Do wykonania zwykłego chodnika można użyć zarówno kostki brukowej kamiennej, klinkierowej lub betonowej, jak i płyt betonowych lub kamiennych, a także pokrycia bitumicznego. Przepisy dotyczące budowy ścieżek rowerowych dopuszczają jedynie nawierzchnię asfaltową lub z kostki betonowej.
- Ograniczenie rodzajów materiałów sugerowanych do wykonywania nawierzchni ścieżek rowerowych wynika głównie ze względów praktycznych – mówi Kamil Drewczyński z Libetu. - Dlatego dla ścieżek rowerowych preferuje się gładkie nawierzchnie asfaltowe lub betonowe, dopuszczając również nawierzchnie z płyt betonowych lub kamiennych o wymiarach około 50x50cm i niefazowanych krawędziach. Jednak biorąc pod uwagę komfort i bezpieczeństwo rowerzystów, zdecydowanie odradza się stosowanie jakichkolwiek fazowanych elementów drobnowymiarowych.
Istotna jest również szerokość ścieżki rowerowej. Jeśli jest ona jednokierunkowa wystarczy 1,5 m, gdy dwukierunkowa muszą to już być 2 m. Natomiast jeśli mają z niej korzystać również piesi jej szerokość powinna wynosić nie mniej niż 2,5 m. Warto jednak pamiętać również o walorach estetycznych. Przecież ścieżki rowerowe są elementem w ogromnym stopniu wpływającym na ład przestrzenny i urodę naszych miast.
Link do strony artykułu: https://ww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/trasa-dla-dwoch-kolek